Informatie aanvragen Inlog FBC
Business
Verloning.nl

Relatie aan het woord: Verloning.nl maakt zich sterk voor freelancers

De coronacrisis raakt alles en iedereen, ook de aan Feyenoord verbonden partners. Op ons online platform Sterker door Strijd vertellen zij over de impact van deze periode op hun onderneming en hun samenwerking met Feyenoord. Deze keer Edward Belgraver, de oprichter en algemeen directeur van Verloning.nl, dat zich in november 2019 voor vijf jaar als partner aan Feyenoord verbond.

Verloning.nl richt zich op freelancers en zzp’ers die aan de slag willen gaan zonder dat een KvK-inschrijving of btw-nummer noodzakelijk is. Het bedrijft zorgt voor de facturering en alle verplichte belastingen en ontneemt freelancers de administratieve last door hen als fictieve werknemer op hun loonlijst te plaatsen. Ook de zorgen over (sociale) verzekeringen en pensioen kan Verloning.nl uit handen nemen. Inmiddels hebben meer dan 16.500 mensen zich aangesloten bij het in 2012 door Edward Belgraver opgerichte bedrijf.

Veel van jullie klanten worden direct geraakt door de coronacrisis, omdat ze geen opdrachten meer hebben. Wat betekent dit voor Verloning.nl?
Edward Belgraver: ‘De situatie heeft behoorlijke impact op ons bedrijf. Wij zien de omzet de afgelopen weken halveren en de druk op onze business sterk toenemen, omdat er nog meer een beroep op onze organisatie wordt gedaan om met goede oplossingen te komen. Maar het gaat ons vooral om al die freelancers die zo snel zonder werk zijn komen te zitten. Dat is schokkend om te zien. Een deel van hen is via ons sociaal verzekerd, maar een deel ook niet, daarom spreken we met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het UWV om te zoeken naar een goede oplossing voor al onze klanten.’

Wat verandert de situatie van jullie klanten aan jullie dagelijkse dienstverlening?
‘Tot voor de coronacrisis waren we vooral bezig met het bieden van goede zakelijke dienstverlening. De afgelopen weken hebben we veel nauwer contact met onze klanten. Ze willen weten waar ze recht op hebben en welke regelingen voor hen gelden. We hebben nu veel meer de rol van een partner die meedenkt over de beste oplossing, zodat mensen aan het einde van de maand hun huur kunnen betalen. Want zo nijpend is het in sommige gevallen. Die rol geeft nog meer voldoening, merk ik aan onze werknemers. Hoewel het soms lastig is om gezamenlijk vanuit huis te werken, voel ik een enorme drive om de problemen van onze klanten op te lossen. Juist wanneer mensen ons écht nodig hebben, moeten we er staan. En dat doen we.’

Kun je daar concrete voorbeelden van geven?
‘Allereerst zijn we dus in gesprek met het ministerie om voor zzp’ers de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo, red.) te mogen uitvoeren, zodat zij een veel hoger deel van hun gederfde inkomsten vergoed krijgen. Wij vinden dat werknemers in loondienst én flexibele arbeidskrachten op dezelfde manier gecompenseerd moeten worden. Dat is nog niet zo, dus daar maken we ons hard voor. Verder hebben we versneld onze samenwerking met de Sligro gelanceerd, zodat onze klanten daar boodschappen kunnen doen en drukke supermarkten vermijden. Ook hebben we de drempel verlaagd voor onze online trainingen, zodat meer mensen zichzelf nu kunnen ontwikkelen. In deze tijd moet je als bedrijf omdenken en investeren in je klanten. Never waste a good crisis, zeggen ze niet voor niets.’

Is dat ook de tip die je andere relaties van Feyenoord wil meegeven?
‘Zeker weten! Het is makkelijk om je in de goede tijd aan klanten te laten zien, maar juist nú kun je jezelf opstellen als een betrouwbare partner. Door creatief te zijn en oplossingen te bedenken. Daarnaast is het momenteel ook gewoon een kwestie van niet lullen, maar poetsen. Harder werken voor minder opbrengst. Gewoon dóen en van de nood een deugd maken. Wie nu zijn kansen pakt, is straks spekkoper. Ik weet zeker dat het merendeel van de bij Feyenoord aangesloten bedrijven er ook op die manier instaat.’

Wat heeft het partnership met Feyenoord jullie tot nu toe gebracht?
‘Ik durf wel te stellen dat Feyenoord nu al heeft bijgedragen aan onze snelle groei en naamsbekendheid. Als partner van Feyenoord sta je nog verder boven het maaiveld; dat is de plek waar we ons prettig voelen met onze eerlijke en betrouwbare oplossing. Zo hebben we sinds we partner zijn (november 2019, red.) meer dan tweeduizend klanten erbij gekregen. Dat is mede door de exposure die we via Feyenoord hebben, in de vorm van LED-boarding en advertenties in Feyenoord Magazine. Anderzijds ben ik via Feyenoord in contact gekomen met interessante personen en bedrijven en heb ik in korte tijd mijn netwerk al goed kunnen uitbreiden.’

Wat hebben jullie momenteel aan het partnership met Feyenoord?
‘Feyenoord zet in deze tijd de schouders eronder en verstopt zich allerminst. Ik heb regelmatig contact met verschillende personen binnen de club. Er wordt niet alleen interesse getoond in onze situatie, maar ook echt meegedacht over de manier waarop we onze samenwerking kunnen invullen, nu we geen gebruik kunnen maken van LED-boarding en relaties niet kunnen meenemen naar De Kuip. Dit online platform is daar een goed voorbeeld van. Bedrijven krijgen alsnog exposure én kunnen ervaringen en adviezen uitwisselen, waardoor we van elkaar leren en elkaar steunen. Die mentaliteit van doorpakken was, samen met de landelijke uitstraling en mijn Feyenoord-hart, een belangrijke reden om partner van Feyenoord te worden. Het is mooi om dat vertrouwen ook in deze lastige tijd te voelen. Ik ben ervan overtuigd dat onze band alleen maar sterker wordt.’

b