Informatie aanvragen Inlog FBC
Business

Relatie aan het woord: UNIGLOBE Two Travel bereidt zich voor op nieuwe werkelijkheid

De coronacrisis raakt alles en iedereen, ook de aan Feyenoord verbonden partners. Op het online platform Sterker door Strijd vertellen zij over de impact van deze periode op hun onderneming en op hun samenwerking met Feyenoord. Ditmaal bespreekt Edwin Merk, directeur van UNIGLOBE Two Travel, de ‘onwerkelijke situatie’ waarin onze Official Travel Partner zich bevindt. 

UNIGLOBE Two Travel verbond zich in de zomer van 2018 voor drie jaar als Partner aan Feyenoord. Alle buitenlandse reizen van het eerste elftal, medewerkers en de Feyenoord Business Club worden door het bedrijf verzorgd. UNIGLOBE Two Travel maakt deel uit van het UNIGLOBE International netwerk, een van de grootste reisorganisaties ter wereld. Het bedrijf heeft vijf locaties in Nederland (Oud-Beijerland, Sprang-Capelle, Herten, Hoogeveen en Groningen) en verzorgt al ruim twintig jaar op maat gemaakte zakenreizen en zakelijke groepsreizen.

De reisbranche is een van de meest getroffen branches. Hoe gaat het met UNIGLOBE?
Edwin Merk: ‘We bevinden ons in een onwerkelijke situatie. Met natuurrampen en aanslagen hebben we enige ervaring, maar dan is de impact redelijk lokaal. Nu staat de hele wereld ineens stil. Binnen een paar dagen gingen we van honderd naar nul. Op zo’n extreme situatie kun je je niet voorbereiden. Het verzorgen van reizen is onze kernactiviteit, maar niemand reist meer. In de eerste weken van de coronamaatregelen hadden we nog veel werk aan omboeken, annuleringen en het terughalen van mensen naar Nederland. Dat laatste is gelukkig gelukt, wat ook direct een van de weinige positieve punten is van deze crisis. Klanten weten nu nog beter dat wij er voor hen zijn wanneer ze ons het hardst nodig hebben.’

Hoe vullen jouw medewerkers de dagen nu er geen nieuwe aanvragen binnenkomen?
‘We volgen continu de maatregelen die overheden en vliegmaatschappijen nemen. Die zijn nogal verschillend, dus we moeten goed op de hoogte zijn en onze klanten proactief informeren. Klanten zoeken nog dagelijks contact met ons over al geboekte reizen of vergoedingen voor geannuleerde reizen. Daarnaast proberen we nu met relaties hun reisbeleid onder de loep te nemen en hen daarover te adviseren. Als het reizen weer op gang komt, kunnen ze daarvan profiteren. Intern werken onze vijftig medewerkers aan projecten die zijn blijven liggen. Bijvoorbeeld de opschoning van ons CRM-systeem en het testen van een nieuw platform dat we gaan gebruiken. Voorlopig kunnen we iedereen aan het werk houden, maar dat houdt wel een keer op.’

Je klinkt nog niet alsof je je heel veel zorgen maakt…
‘Dat is een beetje mijn karakter, denk ik. Ik ben ervan overtuigd dat het zakelijk reizen weer op gang gaat komen; we zijn nu eenmaal een reislustig en handelgedreven volk. Maar ik vraag me wél sterk af hoe snel dat gaat én hoe de wereld eruit ziet als dit virus voorbij is. Bedrijven zien nu dat op afstand werken soms best kan. Wellicht wordt er daardoor straks minder gevlogen. Het zal dus echt wel even duren voordat de business weer op zijn oude niveau is – als dat al gebeurt. Aan de andere kant biedt een nieuwe situatie altijd kansen. Bedrijven die zelf hun reizen boeken, moeten ook nu alles zelf regelen. Mogelijk gaan meer bedrijven hun zakelijke reizen uitbesteden, omdat bureaus als UNIGLOBE Two Travel alles van A tot Z regelen, ook in dit soort extreme situaties. Over die toekomstscenario’s praten we intern veel en we bereiden ons er al voorzichtig op voor.’

Ook al jullie activiteiten voor Feyenoord zijn stil komen te liggen. Mis je het voetbal?
‘Absoluut. We hebben dit jaar vijf prachtige Europese reizen gehad naar mooie bestemmingen en met wedstrijden tegen mooie tegenstanders. Zeker de uitwedstrijd tegen FC Porto, toen we met twee vliegtuigen gingen, was een belevenis. Het verzorgen van dat soort reizen, voor zowel het team als de zakelijke relaties, is fantastisch. Maar ik mis ook de netwerkbijeenkomsten, waar ik vrijwel altijd zelf aanwezig ben, en natuurlijk de thuiswedstrijden. Dat alles stil ligt, begrijp ik uiteraard volkomen.’

Wat heeft het partnership met Feyenoord jullie in een kleine twee jaar gebracht?
‘Naast naamsbekendheid en de eer heeft het ook veel nieuwe business opgeleverd. Hoofdpartner Droomparken reist bijvoorbeeld altijd via ons naar hun locatie in Marbella en zo zijn er nog meer businessclub-leden waarmee we dankzij Feyenoord zaken zijn gaan doen. Bedrijven met een Feyenoord-hart gunnen elkaar business, heb ik gemerkt. Daarnaast nodigen we regelmatig relaties uit om een thuiswedstrijd vanaf onze zakelijke stoelen te bekijken. Dat is voor hen een belevenis en daarom hebben die stoelen voor ons veel waarde. Wij zijn heel tevreden over de samenwerking.’

Tot slot: welk advies wil je andere aan Feyenoord verbonden bedrijven geven?
‘Wellicht een open deur, maar maak gebruik van de regelingen van de overheid, zoals de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW, red.). Die zijn er niet voor niets. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om in contact te blijven met je relaties, te laten zien dat je aan hen denkt en hen helpt, zoals Feyenoord met dit platform doet. Mijn laatste tip is: vergeet je eigen medewerkers niet! Zij zijn minstens zo belangrijk.’

Lees ook de eerdere artikelen over onze zakelijke relaties met Prij$vrij vakanties en Verloning.nl.

b