Informatie aanvragen Inlog FBC
Business

Relatie aan het woord: RM Netherlands investeert ondanks ‘flinke terugloop’

De coronacrisis raakt alles en iedereen, ook de aan Feyenoord verbonden partners. Op ons online platform Sterker door Strijd vertellen zij over de impact van deze periode op hun onderneming en op hun samenwerking met Feyenoord. Deze keer: Alexander Hendriks, directeur van RM Netherlands, dat al jaren lid is van de Feyenoord Business Club en zich aan het begin van seizoen 2019-2020 aansloot als partner.

RM Netherlands bezorgt voor Nederlandse en internationale klanten pakketten en poststukken gericht op de zakelijke markt. Het bedrijf is opgericht door de Britse postorganisatie Royal Mail en is sinds 2005 zelfstandig actief. Vanuit het distributiecentrum in Waddinxveen worden post en pakketten uit Nederland en de rest van de wereld nationaal en internationaal bezorgd. Voor Feyenoord verstuurt RM alle (inter)nationale post en pakketten, waaronder de diverse supportersmagazines, alle online bestellingen bij de Feyenoord Fanshop en zakelijke uitnodigingen en geschenken.  

Met welk gevoel hebben jullie bij RM afgelopen dinsdag gekeken naar de persconferentie van minister-president Rutte?
Alexander Hendriks: ‘Met veel interesse, want de coronamaatregelen hebben ook veel impact op ons bedrijf. Dat de kinderopvang en basisscholen deels weer opengaan, is positief omdat mensen daardoor meer tijd aan hun werk kunnen besteden. Aan de andere kant verzorgen wij juist veel direct mailing voor beurzen en andere evenementen, maar ook voor bijvoorbeeld cursussen en studies. Daarvan hoeven we tot 1 september niets te verwachten, weten we nu. Omdat ook de overige maatregelen grotendeels intact blijven, gaat het vliegverkeer niet toenemen. Dat heeft weer negatieve invloed op de hoeveelheid internationale post die wij moeten verwerken.’

Aan de andere kant wordt er in Nederland wel meer online geshopt en worden er dus ook meer pakketten verstuurd.
‘Dat merken we zeker, onder meer bij de Feyenoord Fanshop. Doordat de meeste fysieke winkels gesloten zijn en een groot deel van de collectie van dit seizoen in de sale is, wordt er veel besteld door Feyenoord-supporters. Daarnaast moeten we veel meer boeken en puzzels verwerken dan normaal. In dat opzicht is het te vergelijken met de kerstdrukte, maar die toename weegt helaas niet op tegen de afname van direct mailing en andere voor ons belangrijke poststromen. Normaal gesproken zijn dit de maanden waarin we op dat gebied moeten pieken, maar nu ligt vrijwel alles stil. Zowel nationaal als internationaal hebben we dus te maken met een flinke terugloop.’

Hoe ga je daar mee om?
‘Vooralsnog kunnen we onze tachtig uitvoerende mensen goed aan het werk houden. We werken in twee ploegen en maken langere werkdagen. Allereerst om aan de richtlijnen van het RIVM te voldoen, want onze mensen in het distributiecentrum kunnen uiteraard niet thuis werken. Daarnaast is veel post vertraagd, waardoor we als service naar onze klanten tot later doorwerken, om zo toch zoveel mogelijk post zo snel mogelijk op de juiste bestemming te krijgen. Het is een spannende tijd, die de nodige bedreigingen met zich meebrengt waarvoor we onze ogen absoluut niet sluiten. Aan de andere kant proberen we vooral ook kansen te zien.’

Heb je daar een concreet voorbeeld van, waarmee ook andere relaties van Feyenoord hun voordeel kunnen doen?
‘Er zijn diensten die wij in de toekomst willen aanbieden, waarvoor ICT-ontwikkeling nodig is. Daarmee zijn wij nu bezig, zodat we dit klaar hebben staan als de economie weer op gang komt. We hopen dan naast ons reguliere werk met een aantal nieuwe poststromen voor extra volume te kunnen zorgen. Tijdens eerdere crises is bewezen dat zogenoemd anticyclisch investeren over het algemeen loont op de lange termijn. Als je als bedrijf de middelen en mogelijkheden hiervoor hebt, zou ik deze periode dus vooral ook gebruiken om te innoveren en investeren.’

Over investeren gesproken: wat heeft de stap om partner van Feyenoord te worden RM Netherlands tot nu toe opgeleverd?
‘Het partnership is heel goed geweest voor onze uitstraling en positionering, zowel richting ons bezorgnetwerk als de andere zakelijke relaties en lezersgroepen. Maar vooral ook richting nationale klanten die door de overname van SANDD op zoek moesten naar een alternatief naast POSTNL. Dankzij de LED-boarding hebben we onze naamsbekendheid vergroot, wat we later ook nog via campagnes op de online Feyenoord-kanalen gaan doen. Over de timing en insteek hiervan trekken we samen op met de club. De afdeling Partnerships denkt echt met ons mee over hoe wij het best onze zakelijke doelstellingen kunnen bereiken. Dat is erg prettig samenwerken.’

Een bezoekje aan De Kuip zit er tot minimaal 1 september niet in. Wat vind je daarvan?
‘Dat vind ik ontzettend jammer. De voornaamste kracht van het zakelijke netwerk vind ik de netwerkbijeenkomsten, waar je fysiek bij elkaar komt. Ik waardeer online initiatieven als dit platform, maar het is toch anders dan elkaar in het echt treffen. Hoewel ik de beslissing om geen wedstrijden meer te spelen volledig snap, mis ik wel de thuiswedstrijden en de spanning van de competitie. We waren zo goed bezig, maar zullen helaas nooit weten hoe het seizoen zou zijn geëindigd. De hunkering om weer naar De Kuip te mogen, zal de komende maanden alleen maar groter worden. Mits dit op een verantwoorde manier kan, natuurlijk.’

Lees ook de eerdere artikelen over onze partners, zoals Fletcher en UNIGLOBE Two Travel

b