Informatie aanvragen Inlog FBC
Business

Relatie aan het woord: Ormer ICT laat Feyenoord-medewerkers veilig thuiswerken

De coronacrisis raakt alles en iedereen, ook de aan Feyenoord verbonden partners. Op ons online platform Sterker door Strijd vertellen zij over de impact van deze periode op hun onderneming en op hun samenwerking met Feyenoord. Ditmaal in ‘Relatie aan het woord’: Ormer ICT, dat voor Feyenoord en Stadion Feijenoord de volledige ICT-outsourcing verzorgt en in korte tijd realiseerde dat alle medewerkers snel en veilig vanuit huis konden gaan werken.

Ormer ICT is sinds vijf jaar als Official Supplier verbonden aan Feyenoord en Stadion Feijenoord en beheert voor club en stadion de totale ICT-infrastructuur. Het outsourcingscontract dat beide partijen met elkaar hebben, werd afgelopen zomer voor meerdere jaren verlengd. Ormer ICT bestaat ruim 25 jaar, heeft vestigingen in Schiedam (hoofdkantoor), Eindhoven, Hoofddorp en Zwolle en telt meer dan tweehonderd medewerkers. Jan Willem Jongebreur (oprichter en algemeen directeur) en Peter Reulen (directeur Outsourcing) vertellen hoe het bedrijf er momenteel voor staat.

Welke impact hadden de eerste coronamaatregelen die half maart werden aangekondigd op jullie?
Peter Reulen: ‘We kregen het ineens heel druk. Ik weet nog goed dat ik na de persconferentie van het kabinet op donderdag 12 maart direct werd gebeld door Feyenoord. Of we er rekening mee wilden houden dat mensen zouden gaan thuiswerken. Die zondag erna werden de maatregelen verder verscherpt; iedereen moest zoveel mogelijk gaan thuiswerken. Toen hebben we het tempo verder opgeschroefd. We moesten extra laptops en beeldschermen regelen en ervoor zorgen dat iedereen via een thuiswerkverbinding op dezelfde manier kon werken als op kantoor. Samen met Feyenoord hebben we dat razendsnel gerealiseerd, net als bij onze andere klanten. In de eerste twee weken kregen we via onze eerstelijns supportdesk nog veel vragen, maar nu is iedereen gewend aan thuiswerken en heeft onze supportafdeling het een stuk rustiger.’

Inmiddels is beeldbellen via Microsoft Teams, Zoom of andere applicaties helemaal ingeburgerd binnen werkend Nederland.
Jan Willem Jongebreur: ‘Bizar hoe snel dat gemeengoed is geworden. Tweeënhalve maand geleden kende vrijwel niemand deze oplossingen, behalve ICT-bedrijven. De technologie was al lang beschikbaar, maar het duurt even voordat organisaties en werknemers zoiets adopteren. Voor ons is het nu een stuk makkelijker om bedrijven ervan te overtuigen dat ze hun hele communicatie via bijvoorbeeld Microsoft Teams kunnen vormgeven. En het mooie is: het kost bijna niks extra, want de technologie bestaat al.’
Reulen: ‘Ook intern moesten we onze werkwijze en structuren snel aanpassen. Dat is goed gegaan. Misschien werken we nu zelfs nóg beter samen, omdat je niet meer zomaar iets kunt roepen tegen een collega die naast je zit. Je moet dus beter nadenken over je communicatie en manier van samenwerken.’
Jongebreur: ‘Ook de teamspirit is verbeterd. Aan de digitale vrijdagmiddagborrel doen nu meer mensen mee dan alleen de usual suspects die normaal gesproken op de fysieke borrel waren. De coronacrisis heeft wat dat betreft al veel nieuwe inzichten opgeleverd. Ik denk ook zeker dat dit soort oplossingen blijvend zijn. Ze kunnen de arbeidsproductiviteit van heel veel bedrijven flink vergroten. Daarmee kunnen we de economie weer laten groeien en zo worden we uiteindelijk allemaal weer  welvarender. Natuurlijk zijn er genoeg bedrijven die nu moeite hebben om te overleven, maar wie overleeft, komt hier sterker uit. Daar ben ik van overtuigd.’

Buiten het helpen van jullie klanten heeft Ormer ICT de afgelopen periode zijn maatschappelijke kant laten zien door honderden IT’ers in de zorg te trakteren op chocolade. Waarom wilden jullie hen bedanken?
Jongebreur: ‘De helden van de zorg krijgen de laatste maanden veel aandacht. Volledig terecht, maar de mensen die achter de schermen alle systemen laten functioneren, werken net zo hard. Als ICT-bedrijf vonden wij het daarom wel gepast om de IT’ers in de zorg in het zonnetje te zetten en daarmee aan te geven dat wij zien dat ook zij hun bijdrage leveren als helden in de ICT. Intussen zijn we langs zeker de helft van de Nederlandse ziekenhuizen geweest om presentjes uit te delen.’
Reulen: ‘Een ander voorbeeld van onze maatschappelijke betrokkenheid is dat we tot en met 31 juli gratis cloud back-up aanbieden aan MKB-organisaties. Dit omdat we zien dat het aantal cyberaanvallen op thuiswerkers flink toeneemt. Dat kan enorme schade veroorzaken, die bedrijven er – zeker nu – niet bij kunnen hebben. Daarom helpen we bedrijven daar graag bij.’

Wat voor impact heeft deze tijd op jullie samenwerking met Feyenoord?
Jongebreur: ‘We zien onszelf echt als partner van onze klanten. Dat is ook de reden dat Feyenoord vijf jaar geleden voor ons heeft gekozen. Dat hechte partnerschapsgevoel ervaren wij momenteel heel sterk. We zijn met elkaar in gesprek over de manier waarop wij Feyenoord kunnen helpen bij de uitdagingen die de club heeft. Het dienstverlenende, het helpen, zit echt in onze aard. Hoe vervelend de situatie ook is en hoe anders de gesprekken die je voert nu ook zijn, ik krijg er ook wel weer energie van om zaken op te lossen en samen goede ideeën uit te werken.’
Reulen: ‘In tijden van crisis moet je niet wegduiken, maar juist intensief met je klanten samenwerken en goed bepalen waarmee je je klant op dit moment het meest helpt. Samen moeten we deze tijd doorkomen. Als dat is gelukt, gaan we wel weer praten over ontwikkelingen en nieuwe kansen.’

Wat hebben jullie tot nu toe gehad aan het partnership met de club?
Jongebreur: ‘Enorm veel. Naast een eer is het ook een mooie uitdaging om te opereren binnen een dynamische voetbalorganisatie. Dankzij de Feyenoord Business Club hebben we bovendien nieuwe contacten opgedaan, waarvan er een aantal is uitgegroeid tot nieuwe klanten. Daarnaast organiseren we regelmatig een bijeenkomst voor CIO’s (Chief Information Officer’s, red.) in De Kuip. Daarin vertellen we aan CIO’s van andere klanten wat we doen bij Feyenoord. Dit doen we in samenwerking met Edwin Suk, de CIO van Feyenoord. Vaak organiseren we dit op een doordeweekse wedstrijddag, zodat we aansluitend een thuiswedstrijd kunnen bekijken. Een garantie voor succes.’

Daarover gesproken: hoezeer missen jullie het voetbal?
Reulen: ‘Heel erg! Jan Willem en ik gingen al naar Feyenoord toen de club nog niet eens IT had, haha. We kunnen dus niet wachten om weer naar De Kuip te mogen. De onzekerheid over wanneer dat weer kan, vind ik soms lastig.’
Jongebreur: ‘Feyenoord is een groot onderdeel van mijn leven. Het is zoveel meer dan die negentig minuten. Je gaat voor de beleving, voor het zien van je vrienden, maar ook voor de netwerkbijeenkomsten van de FBC. Dat is ineens allemaal weggevallen. Ik hoop dat het snel weer terugkomt, maar voorlopig ben ik er alleen maar op gefocust om de club ook zakelijk zo goed mogelijk door deze situatie heen te helpen.’

b