Informatie aanvragen Inlog FBC
FBC

Relatie aan het woord: Office Centre profileert zich als ‘anderhalvemeterspecialist’

De coronacrisis raakt alles en iedereen, ook de aan Feyenoord verbonden partners. Op ons online platform Sterker door Strijd vertellen zij over de impact van deze periode op hun onderneming en op hun samenwerking met Feyenoord. In deze editie: Richard Houppermans, algemeen directeur van Office Centre, dat zijn dienstverlening al heeft aangepast aan de 1,5 meter-samenleving.

Office Centre tekende in januari 2019 een verbintenis voor drieënhalf jaar als Partner van Feyenoord. Het bedrijf levert aan de club en andere bedrijven allerhande kantoorartikelen en –oplossingen: van inkt tot kantoormeubilair en elektronica als laptops, printers en papierversnipperaars. Ook kunnen ondernemers en ondernemingen bij Office Centre terecht voor drukwerk, frankeer- en verzendoplossingen en technische ondersteuning. Office Centre, dat dit jaar dertig jaar bestaat en tussen 1998 en 2018 opereerde onder de naam Staples, heeft 39 vestigingen in heel Nederland.

Vanuit De Kuip zullen jullie de laatste tijd wat minder bestellingen hebben gekregen…
Richard Houppermans: ‘Dat klopt helaas, ja. Traditionele kantoorartikelen als schrijfblokken en ordners worden sinds de eerste coronamaatregelen steeds minder besteld. Niet alleen door Feyenoord, maar door al onze klanten. Ook onze zakelijke drukwerkservice wordt minder gebruikt. Daarentegen worden andere producten juist vaker besteld. In de eerste weken was er een run op laptops, webcams en koptelefoons, maar ook op handgel en andere hygiëneproducten. Na een paar weken thuiswerken kwamen mensen erachter dat een krukje of eetkamerstoel niet heel comfortabel is. Toen verkochten we ineens veel meer bureaustoelen. Ons businessmodel is de afgelopen periode bijna wekelijks veranderd, waarbij we onze omzet voorlopig redelijk op peil kunnen houden.’

Wat vroeg en vraagt deze situatie van jullie?
‘We hebben onze manier van zakendoen moeten aanpassen. We moeten sneller schakelen en ons flexibeler opstellen richting onze klanten. Daarnaast hebben we aanpassingen gedaan in al onze winkels, om zowel voor medewerkers als klanten de richtlijnen te kunnen waarborgen. Deze situatie vraagt om echt ondernemerschap, wat ook wel weer leuk is. Zo hebben we op het gebied van campagnes al snel de thuiswerkweken geïntroduceerd en profileren we ons sinds deze week nadrukkelijk als “anderhalvemeterspecialist”.

Hoe voldoen bedrijven met een kantoor straks aan de eisen van de 1,5 meter-samenleving?
‘Je kunt denken aan een andere inrichting van bureaublokken, vaste werkplekken in plaats van flexplekken en extra hygiënemaatregelen zoals de zogenoemde kuchschermen. Maar ook aan signing – bijvoorbeeld voor eenrichtingsverkeer of markering van anderhalve meter afstand – en aan betere voorzieningen voor ergonomisch thuiswerken, omdat dit misschien wel gangbaarder gaat worden. In al die behoeften kunnen wij voorzien. Vanuit zakelijk oogpunt hadden we daarom gehoopt dat er vorige week al meer versoepeling was gekomen richting werken op kantoor, want wij staan klaar om onze klanten te bedienen en adviseren over “het nieuwe normaal”. Zelf hebben we – zoals het een goed anderhalvemeterspecialist betaamt – ons kantoor daar in ieder geval alvast op ingericht.’

Hoeveel van jullie klanten zijn voortgekomen uit het Partnership met Feyenoord?
‘Al een aardig aantal. Aanvankelijk wilden we met lokale vestigingen alleen zakelijke stoelen afnemen, maar gaandeweg de gesprekken met Feyenoord raakten we overtuigd van de waarde van een Partnership. Die waarde is tot nu toe zeker bewezen. Het zakelijke netwerk van Feyenoord is erg sterk en herbergt de type bedrijven, vooral qua grootte, waarmee wij graag zakendoen. Daarmee hebben we zeker al ons voordeel gedaan. Daarnaast hebben we warme contacten opgebouwd met andere Partners, waaronder RM Netherlands en UNIGLOBE Two Travel. Met Droomparken hebben we dit seizoen zelfs een actie opgezet rondom de uitwedstrijd tegen FC Groningen, waarvan wij  hoofdsponsor zijn. Prijswinnaars en FBC-leden overnachtten op een Droomparken-locatie en keken de wedstrijd vanuit onze skybox. Zonder Feyenoord zou dat veel lastiger te realiseren zijn, de club is echt een verbindende factor. Daarnaast is het Partnership goed voor onze naamsbekendheid, mede dankzij de landelijke uitstraling die we beiden hebben.’

Wat voor impact heeft de coronacrisis op jullie band met de club?
‘Vanuit Feyenoord is men erg begaan met onze situatie, tot algemeen directeur Mark Koevermans aan toe. Het is belangrijk om elkaar als Partners goed vast te houden in deze tijd. We hebben een contract tot de zomer van 2022 en moeten hier samen doorheen komen. Ik heb er alle vertrouwen in dat onze band door deze situatie alleen maar sterker wordt en dat we na de crisis commercieel weer net zo goed optrekken als daarvoor. Niet alleen met de club zelf, maar ook met de andere aan Feyenoord verbonden bedrijven. Ik hoop dat ook zij blijven zoeken naar innovaties en op basis van puur ondernemerschap het hoofd boven water kunnen houden, zodat we elkaar straks weer treffen in De Kuip.’

Lees ook de eerdere artikelen over onze partners Verloning.nl, UNIGLOBE Two Travel en RM Netherlands.

b