Informatie aanvragen Inlog FBC
Business

Relatie aan het woord: Fletcher Hotels klaar voor de 1,5 meter samenleving

Fletcher Hotels is in Nederland de afgelopen jaren hard gegroeid en een begrip geworden in de hotellerie. Enkele maanden geleden opende zelfs het 100ste Fletcher-hotel haar deuren. ‘alles kan bij Fletcher’ luidt het credo. En zo was het zeker en heel succesvol.. en toen deed het coronavirus haar intrede en veranderde de samenleving van de ene op de andere dag.

Zo kwamen Rob Hermans, CEO van Fletcher Hotels, en ruim 4000 medewerkers voor een behoorlijke uitdaging te staan. Als rasondernemer is het voor Hermans juist het moment om op te staan. Hij staat stil bij de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bedrijf, hoe hij van de nood een deugd maakte en heeft de nodige inspiratie voor de overige leden van de Feyenoord Business Club.

Hoe vergaat het Fletcher Hotels in deze lastige periode?
‘Alles kan bij Fletcher, zeggen we bij Fletcher Hotels altijd. Helaas realiseren wij ons dat dit in deze ongekend zware en onzekere periode wel anders is. Binnen enkele weken is ons dagelijks leven drastisch veranderd. Gewoon even een weekendje weg, neerstrijken op onze terrassen, gezellig met zijn allen naar een van de vele georganiseerde feestjes: helaas niet meer mogelijk. Dat geldt ook voor een reguliere kantoordag, of een vergadering met collega’s. Het lijkt zo normaal en vanzelfsprekend, maar de impact van coronavirus is enorm en raakt ons allemaal, in welke vorm dan ook. En het raakt in het bijzonder onze gasten en relaties, die normaal altijd op onze gastvrije service kunnen rekenen.’

‘Zoals vele andere bedrijven, is ook Fletcher Hotels enorm geraakt. Met pijn in ons hart hebben wij door de maatregelen onze hotels tijdelijk moeten sluiten, dit heeft helaas een flinke impact. Vooropgesteld heeft de gezondheid van onze medewerkers en onze gasten prioriteit. Er zijn de afgelopen periode beslissingen genomen die normaliter niet onze voorkeur hebben, maar helaas noodzakelijk zijn. Gelukkig zien wij door deze situatie ook vele mooie dingen gebeuren en nieuwe initiatieven ontstaan! Ook Fletcher Hotels draagt haar steentje hieraan bij.’

Dit is zeker niet onopgemerkt gebleven. Kun je meer vertellen hoe diverse Fletcher Hotels in beeld kwamen als locatie voor de opvang van coronapatiënten?
‘Zeker. Vanuit verschillende veiligheidsregio’s zijn wij benaderd om hotels beschikbaar te stellen voor de opvang van patiënten. Er is dan ook heel hard gewerkt aan het uitwerken van draaiboeken voor de opvang van verschillende type patiënten. Ondertussen staan meerdere hotels klaar om als zorghotel te kunnen fungeren en patiënten op te vangen. Wij zijn er enorm trots op dat wij dit kunnen doen voor onze maatschappij in deze noodsituatie.Vooralsnog heeft dit alles niet hoeven plaatsvinden, maar mocht de nood hoog worden dan kan men op Fletcher rekenen.

Wat doet dit met de band tussen Fletcher medewerkers onderling?
‘Juist in deze onzekere tijden moeten we er voor elkaar zijn. Gelukkig zien wij ook vele mooie initiatieven ontstaan en is de samenhorigheid meer dan ooit voelbaar! Van fysieke vrijdagmiddagborrels naar digitale gezelligheid. Met een flinke dosis positieve energie zijn we ons aan het voorbereiden op betere tijden. Belangrijk voor nu is dat wij hier met elkaar uitkomen, gezond blijven, maar Fletcher Hotels zal hier sterker uitkomen. Daar ben ik van overtuigd.’

Is Fletcher voorbereid op de 1,5 meter samenleving?
‘Dat zijn we zeker. We hebben met man en macht gewerkt om een situatie te bewerkstelligen waarbij de 1,5 meter afstand regels goed binnen de Fletcher Hotels kunnen worden nageleefd. Zowel voor ons eigen personeel als voor onze gasten. Vanaf het moment van inchecken tot aan het gebruik van onze horeca of terrassen: overal zijn maatregelen getroffen en aanpassingen gedaan om de afstand te bewaren en hierbij zo min mogelijk te kort te doen aan het gevoel van comfort en service. Uiteraard zijn ook de desinfecterende middelen voor handen en worden onze gasten middels signing op de maatregelen gewezen.’

Fletcher is ook de trotse eigenaar van een Business Unit in De Kuip. Helaas zijn er even geen wedstrijden in het Stadion. Missen jullie Feyenoord?
‘Nou dat is zeker een gemis. Ik ben een Feyenoorder in hart en nieren en support de club elke thuiswedstrijd met een aantal fanatieke collega’s vanuit de Unit.’
Hermans vervolgt: ‘We hebben een warme en prettige samenwerking met Feyenoord waar wij al jaren goede contacten leggen en relaties opbouwen! Ook na de crisis hopen wij dat deze relatie op dezelfde voet kan worden voortgezet. Want wij zijn er trots op om hier onderdeel van te mogen zijn.’

Fletcher Hotels is tevens lid Feyenoord Business Club en vaste bezoeker van de zakelijke events. Hoe kijken jullie naar jullie zakelijke verbondenheid met Feyenoord in de toekomst?
‘Ik wens de overige Business Club-leden uiteraard sterkte in deze tijd. Ik ken er een aantal persoonlijk en weet zeker dat ook zij met de nodige inventiviteit en een gezonde dosis Rotterdamse werklust zich door deze periode zullen slepen. Uiteraard staan wij bij Fletcher niet stil en zijn wij bezig met het ontwikkelen van een nieuw concept om de zakelijke markt nog beter van dienst te kunnen zijn in de toekomst. Ik zou de andere Business Club-leden dan ook willen oproepen om juist nu met ons in contact te treden. Laten we elkaar inspireren!’

 ‘Deze vervelende periode gaat voorbij. En dus kijken we graag naar de toekomst. Wij zullen er alles aan doen om onze gasten in de toekomst weer te mogen verwelkomen. Daar zijn we middels met de 1,5 meter aanpassingen reeds op voorbereid. Daarbij blijft één ding belangrijk en dat is dat wij hier met zijn allen goed doorheen komen. Zorg goed voor jezelf en voor elkaar!’

b