Informatie aanvragen Inlog FBC
Business
Dennis van Keulen

Aan het woord: Dennis van Keulen, manager Sales & Events

Wordt de competitie uitgespeeld? Mogen we nog aantreden in de bekerfinale? Maar belangrijker nog: hoe gaat het met ieders gezondheid en de bedrijven van onze zakelijke relaties? Het zijn vragen waar Dennis van Keulen en zijn collega’s nu dagelijks mee bezig zijn. De manager sales & events vertelt over de huidige situatie en blikt daarbij terug op de rest van het seizoen 2019-2020.

De situatie die is ontstaan door het coronavirus; welke weerslag heeft die op jullie werkzaamheden?
‘Je voelt je bij vlagen, net als een ieder, machteloos. We gaan zien wat de nabije toekomst brengt. Het belangrijkst is uiteraard ieders gezondheid. Maar als medewerkers van Feyenoord houden we ons natuurlijk ook bezig met de afloop van het voetbalseizoen. Wordt de competitie nog uitgespeeld? Mogen we de bekerfinale nog spelen? We weten voorlopig het antwoord niet.’

Wat kan Feyenoord voor haar zakelijke relaties betekenen in deze periode?
‘Feyenoord en de Feyenoord Business Club blijven een zakelijk platform en een ontmoetingsplek. Maar nu noodgedwongen alleen digitaal. We hebben een online platform opgezet, met de naam ‘Sterker door Strijd’, waarmee we onze relaties op de hoogte houden van de ontwikkelingen maar ook de kans bieden om ervaringen te delen. Ter motivatie en inspiratie. Feyenoord verbindt, dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. De band tussen de FBC-leden is sterk en samen komen we deze tijd te boven. ‘Sterker door Strijd’ staat voor Rotterdam, voor Feyenoord en ook zeker voor de Feyenoord Business Club.’

Het seizoen was voor de FBC nog zo mooi begonnen.
‘Absoluut. In augustus konden we onze relaties al direct twee mooie reizen naar Tblisi en Tel Aviv aanbieden. Dat was geweldig; de FBC-leden die mee waren hebben het er nog altijd over. Met name de reis naar Israël, waarnaar bij hoge uitzondering gevlogen mocht worden vanaf Rotterdam The Hague Airport, was speciaal. Een stuk vakwerk van onze reispartner Uniglobe.’

En daarna gingen jullie door in de hoogste versnelling.
‘We starten het seizoen altijd met de FBC Golf Trophy. Dit jaar hadden we ruim 250 deelnemers op Prise d’Eau, onder wie Willem van Hanegem en Mario Been. Een topdag, ondanks de enorme hitte. Voor veel relaties was de Golf Trophy bovendien de eerste kennismaking met Droomparken, sinds het begin van dit seizoen onze hoofdpartner.’

Sportief ging het na de wisselvallige seizoenstart onder de nieuwe trainer Dick Advocaat beter lopen. Wat had dat voor effect op de FBC-leden en -evenementen?
‘De opkomst is altijd goed gebleven, maar de sfeer werd door de goede sportieve resultaten alleen maar beter. Dat kwam zeker tot uiting tijdens het traditionele kerstdiner in het Mainport Hotel. Een mooie afsluiting van het kalenderjaar 2019, kort na de Europese reis naar Porto. In die periode merkte je nog meer de saamhorigheid en verbondenheid.’

Er werd dus reikhalzend uitgekeken naar de tweede seizoenshelft?
‘Zeker. Het geloof in een goede afloop van het seizoen begon te groeien. De stemming onder de aanwezige FBC-leden bij het trainingskamp in Marbella was opperbest. Commercieel gezien is een goede tweede seizoenshelft heel belangrijk, omdat we dan de voorbereidingen gaan treffen voor de seizoenkaart- en verlengingscampagnes. Ook op andere gebieden kwam er duidelijkheid en rust binnen de club, zoals door de benoeming van Mark Koevermans als algemeen directeur en het aantrekken van Pieter Smorenburg als financieel directeur.’

En dan trekken zich vervolgens donkere wolken boven Nederland en de wereld samen…
‘Sportief ging het na de winterstop ongekend goed. We bereikten de bekerfinale door een geweldige 7-1 overwinning op NAC en in de competitie slonk de achterstand op Ajax en AZ, wetende dat we de beide clubs nog zouden treffen. We speelden begin maart nog thuis tegen Willem II, maar daarna werd snel duidelijk dat het coronavirus verregaande gevolgen zou hebben voor de hele samenleving, nationaal en internationaal. Van de ene op de andere dag zaten we thuis en in onzekerheid over de nabije toekomst.’

Voetbal werd in een klap bijzaak?
‘Gezondheid is prioriteit nummer één, dat lijkt mij duidelijk. Als we kijken naar de Feyenoord Business Club hopen we op de eerste plaats dat alle relaties en hun naasten deze lastige periode in goede gezondheid doorkomen. Vanuit zakelijk oogpunt hopen we dat de bedrijven en medewerkers deze zware periode kunnen overbruggen en straks weer vol energie aan de slag gaan. Dat geldt uiteraard ook voor ons als club en stadion. Noodgedwongen maken we nu pas op de plaats, maar we treffen wel voorbereidingen om de draad weer op te kunnen pakken.’

Een seizoen van uitersten, kunnen we concluderen.
‘Dat kunnen we zeker zo stellen. Echt ongekend. Hoe het seizoen gaat eindigen is nog ongewis. We moeten afwachten. Dat geldt ook voor de aanloop naar het volgende seizoen. Maar één ding is zeker: Feyenoord steunt haar relaties net zo goed als zij Feyenoord altijd gesteund hebben. Samen komen we hier bovenop. We hopen iedereen aan boord te houden en straks een bijdrage te kunnen leveren aan het zakelijk herstel.’

b