Informatie aanvragen Inlog FBC
FBC

Digitale inzichten tijdens inspiratiesessie

De leden van de Feyenoord Business Club hebben woensdag inspiratie opgedaan op het gebied van contentmarketing. De ondernemers kregen de nodige tips voor het inzetten van storytelling via online kanalen en luisterden daarnaast aandachtig naar het succesverhaal van Nikkie Plessen.

De FBC Digital Wake-Up, zoals deze speciale editie van het FBC Netwerkontbijt werd bestempeld, maakt de aanwezige ondernemers duidelijk dat het vertellen van het eigen verhaal de sleutel tot succes is. ‘Het gaat om het verhaal dat je om de producten heen vertelt’, aldus Plessen ten overstaan van een volle Gerard Kerkum Boardroom in De Kuip. ‘Het kledingstuk is echt niet zo bijzonder, maar het gaat om het verhaal dat is gecreëerd.’ En dat doet de succesvol ondernemer goed. De social media-accounts van haar kledingmerken worden gevolgd door honderdduizenden mensen. ‘Social media is voor ons dan ook zeer belangrijk. Hoe laat je anders zien wat je verkoopt?’

Constante stroom
Waar Plessen zweert bij haar social media-kanalen, bekijkt Cor Hospes dit van een andere invalshoek. De specialist op het gebied van contentmarketing, social media en storytelling ziet ondernemers in de toekomst minder afhankelijk worden van kanalen als Facebook en Instagram om hun boodschap over te brengen. ‘Ga aan de slag met een eigen contentplatform, waarbij een constante stroom van verhalen over één of meerdere onderwerpen de revue passeren. Denk aan een soort eigen tijdschrift of videokanaal. Het loont om hiermee aan de slag te gaan. Geen woorden maar daden!’ Plessen zet nog wel haar kanttekeningen bij deze tactiek. ‘Ik kan wel een heel mooi platform maken, maar wie gaat het dan zien?’

Communicatiestrategie
Eén ding mag in ieder geval geconcludeerd worden: het medialandschap verandert in hoog tempo, maar de rol van social media is nog lang niet uitgespeeld. Joris de Vos (Pegasus Events) heeft de presentatie ter harte genomen. ‘En ik kan hier wel wat mee. Het is belangrijk om te staan voor hetgeen je goed in bent.’ De Vos ziet direct verbeterpunten in de eigen communicatiestrategie. ‘We moeten meer communiceren over het verhaal achter het product. Wat kun je ermee bereiken? Waar kun je het voor inzetten?’ Een echte digitale wake-up call voor De Vos, die aansluitend nog even netwerkt met enkele andere aanwezige FBC-leden.

'Middel om uit te breiden'
Ook Monique van Dommelen (Van Dommelen Elektrotechniek) laat de inspirerende sessie nog even op zich inwerken in de Boardroom. ‘Ik volg Nikkie op social media en de marketing vind ik echt geweldig. Ze zet het merk goed neer.’ Van Dommelen prijst het feit dat er veel personeel op de kanalen te zien is. ‘Het groepsgevoel moet goed zijn. Daar lijkt het in ieder geval wel op.’ Zelf doet Van Dommelen weinig met social media. ‘We hebben al een groot klantenbestand, maar ik zie het wel als een uitstekend middel om uit te breiden.’ Wellicht past Van Dommelen de tips over contentmarketing en storytelling binnenkort dus toe in de praktijk. Voorlopig is het netwerken binnen de FBC voor haar voldoende. ‘Ik ben nog niet lang lid, dus wil hier eerst nieuwe mensen ontmoeten.’ Over sociaal gesproken.

  • Feyenoord Business Club
  • Business
b