Informatie aanvragen Inlog FBC
Partnerships

Campagne-throwback: ‘Olli’ met a.s.r en Diergaarde Blijdorp

In de afgelopen jaren zijn verschillende partnercampagnes voorbijgekomen die Feyenoorders niet snel meer zullen vergeten. Daarom blikken we de komende weken elke donderdag terug op  de meest memorabele samenwerkingen. We trappen af met Olli: een van de bekendste campagnes uit de Feyenoord-historie.

Diergaarde Blijdorp mocht in 2013 rekenen op een enorm sympathieke actie van a.s.r., toenmalig hoofdpartner van Feyenoord. Het laatste half jaar hoofdpartnership van Feyenoord werd door de verzekeraar geschonken aan de Rotterdamse diergaarde. Daarmee prijkte ‘Diergaarde Blijdorp’ een half seizoen op de borst van het Feyenoord-thuisshirt.

Steuntje in de rug
Diergaarde Blijdorp kon in die tijd wel wat publiciteit gebruiken. De dierentuin beleefde op dat moment namelijk moeilijke tijden door gekorte subsidie en teruglopende bezoekersaantallen. Dit was aanleiding voor verzekeringsmaatschappij a.s.r. om terug te gaan naar de basis van verzekeren, namelijk: het helpen van mensen en bedrijven.

Niet veel later ontstond ‘Olli’, de knuffelolifant die centraal stond in de populaire campagne. De commercial met oud-Feyenoorder Giovanni van Bronckhorst in de hoofdrol moest ervoor zorgen dat de bezoekersaantallen weer zouden stijgen en de aantrekkingskracht van Diergaarde Blijdorp in Nederland weer zou groeien.

Ongekend groot succes
Het resultaat van de campagne zal menig Feyenoord-supporter nog op het netvlies staan. Er ontstond een heuse ‘Olli-mania’. Duizenden mensen maakten gebruik van de mogelijkheid om gratis de dierentuin te bezoeken en zo een Olli-knuffel te bemachtigen. Sterker nog, de belangstelling was zo groot dat op last van de politie rond 16:30 uur de toegangshekken van Blijdorp werden gesloten. Bezoekers die tegen die tijd nog niet binnen waren, kregen namens de Diergaarde een vrijkaart om op een later moment alsnog een Olli te kunnen kopen. In één jaar tijd werden er bijna 100.000 Olli’s verkocht en steeg het bezoekersaantal met bijna 75.000 ten opzichte van het jaar daarvoor. Een ongekend groot succes dus!

De welbekende televisiecommercial waarin Giovanni van Bronckhorst na jaren ‘zijn Olli’ weer terugziet, bleek er één van goud te zijn. In 2012 ontving de commercial de prijs voor beste televisiecommercial van het jaar en won daarmee de Gouden Loeki. Bekijk in de onderstaande videospeler

b